Gevaren van suiker

We weten allemaal dat suiker zit in snoep, koek en chocolade. Helaas is suiker ook aanwezig in veel voorbewerkte producten. Hierbij moet je denken aan vleeswaren, groenten in pot/blik, sauzen en smeerbaar broodbeleg.

Waarom zijn geraffineerde suikers eigenlijk zo slecht?

Vezels zorgen ervoor dat suiker langzaam opgenomen maar omdat geraffineerde suiker is ontdaan van vezels verwerkt je lichaam deze suikers veel te snel. Het gevolg, een gigantische suikerpiek en een negatieve invloed op je energieniveau. Bovendien kunnen al die suikers meestal niet allemaal gebruikt worden. De hoeveelheid die niet direct gebruikt kan worden wordt door je lichaam als energievoorraad opgeslagen, en wel in de vorm van vet.

Daarnaast tast geraffineerde suiker je immuunsysteem aan en brengt het allerlei processen in je lichaam in de war, zoals je hormoonhuishouding.

Uiteindelijk is suiker verantwoordelijk voor vele ziektebeelden: obesitas en diabetes, verteringsproblemen, schimmels in de darmen, hart- en vaatziekten, verzuring van het lichaam wat leidt tot reuma, artritis en talloze ontstekingsziektes, het aftakelen van de hersenen met aandoeningen als Parkinson en Alzheimer tot gevolg en zelfs het voeden van bepaalde kankercellen.

Om al deze redenen probeer ik geraffineerde suiker zoveel mogelijk te vermijden. Dit betekent geen producten gebruiken waaraan suikers zijn toegevoegd in een bewerkingsproces door de producent.

Voedselfabrikanten proberen ons te misleiden

Helaas proberen veel fabrikanten van voedingsmiddelen het gebruik van bepaalde ingrediënten, waaronder met name ook suiker, te verdoezelen. Ze weten namelijk ook wel dat bepaalde toevoegingen niet gezond zijn, of dat consumenten die liever niet consumeren. Daarom word op het etiket niet alleen de term suiker gebruikt, maar ook vele andere benamingen en synoniemen voor suiker (die vaak natuurlijker en gezonder klinken). Als je dit niet weet heb je niet door dat er vaak veel meer suiker aan een product is toegevoegd. Ga er maar vanuit dat in vrijwel alle pakjes, potjes en zakjes wel een soort suiker en meestal wel meerdere varianten zijn verwerkt. Om iets te kunnen kopen waar echt geen suiker in zit zul je goed etiketten moeten gaan lezen en moeten weten wat de verschillende benamingen zijn voor suiker.

 Benamingen voor geraffineerde suiker:

  • Basterdsuiker
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Fructose (-stroop)
  • Geleisuiker
  • Glucose (-stroop)
  • Glucose-fructosestroop
  • Invertsuiker
  • Kandij (-suiker)
  • Kristalsuiker
  • Maltodextrine
  • Melasse (-stroop)
  • Rietsuiker
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Suiker
  • Vanillesuiker

Dit is een hele lijst. Hoe ga je dit onthouden?

Om een begin te maken met het onderscheiden van suiker, is dit wellicht een handig ezelsbruggetje: alle woorden op een etikettenlijst waar ‘-ose’ achter staat (o.a. glucose, fructose, dextrose, saccharose) kun je van uit gaan dat het afgeleiden van suiker zijn. Niet kopen dus!

Verder zijn ingrediënten die eindigen op ‘-stroop’ (o.a. fructosestroop, dadelstroop, invertstroop) ook gerelateerd aan suiker. De mais-, malt-, mout-, dadel-, tarwestropen lijken onschuldig, maar zijn zodanig geconcentreerd dat ze wel degelijk een negatief effect op je bloedsuiker en lever kunnen hebben.

Zetmeel (maiszetmeel, aardappelzetmeel, etc.) is wel “de” verborgen suiker. Zetmeel is een lange keten van aan elkaar geschakelde koolhydraten. Eenmaal door het lichaam opgenomen wordt deze lange keten door middel van je spijsvertering omgezet in glucose. Door de (acute) stijging van het glucoseniveau in je lichaam stijgt ook je insulineniveau. Dit is nodig om al de suiker zo snel mogelijk uit de bloedbaan te halen en deze naar de cellen te vervoeren. Wanneer de cellen voldoende energie hebben wordt glucose opgeslagen als vet.

Uiteraard zijn alle woorden waar ‘suiker’ in verwerkt is, o.a. basterdsuiker, parelsuiker etc. natuurlijk direct verdacht. Vermijd deze!

Het is een misvatting dat je aan de hand van de voedingswaardetabel kunt zien of een product suiker bevat. De voedingswaardetabel geeft aan of er suikers inzitten, maar dit kunnen zowel geraffineerde als natuurlijke suikers zijn.

Wanneer je gewicht wilt verliezen is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel gelijkmatig blijft. Trap er dan ook niet in wanneer het zoveelste dieet de illusie wekt dat je eierkoeken, ontbijtkoek en jam gerust kunt eten. Deze producten zitten boordevol geraffineerde suiker.

Artikels en filmpjes in het Nederlands:

http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/28-04-2014/gesjoemel-met-suiker/

Hier een stukje waarheid over wat er op verpakkingen staat in een recent verslag op de Nederlandse TV. Soms is een “ontbijtkoek” dus al meer dan de helft van je dagelijkse suiker – nog daargelaten van het soort van suiker en alle andere waardeloze ingrediënten die je daarmee naar binnen werkt.   En hoeveel suiker zit er in wat je eet? In mayonaise bijvoorbeeld of appelmoes of “fruityoghurt” of zelfs babyvoeding… je zou wel eens erg verrast kunnen zijn!! Dat Danoontje bijvoorbeeld maarliefst 5 suikerklontjes bevat in één potje, het “eerste hapje” voor babies bevat er 6. Voor een baby, 6 klontjes suiker in één potje, als fruithapje. Wie laat dit eigenlijk toe?

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/13-12-2012/extras/suiker_in_verrassende_producten