De kleine lettertjes

Hoe leuk is het wanneer mensen enthousiast worden van iets wat jij schrijft en meer willen de kleine lettertjesweten over gezonde voeding. Veel mensen herkende zich er wel in dat wanneer je de kleine lettertjes gaat lezen het inderdaad een ware survival is in de supermarkt.

Dit keer wil ik jullie wegwijs maken in de kleine lettertjes van onze voedingsmiddelen industrie. Iedereen zal het herkennen; de ene verpakking trekt nog meer de aandacht dan de andere. De gezondheidsclaims vliegen je om de oren, maar wat is hier nu eigenlijk van waar? Over het algemeen geldt; hoe aantrekkelijker de verpakking, hoe minder ze de beloften waar maken.

Dus wil jij je niet laten verleiden door al die mooie gekleurde verpakkingen met al die beloften, zorg dan dat je zelf de expert wordt en de kleine lettertjes leert begrijpen. Een aantal zaken zijn verplicht om op een etiket te vermelden en je zult deze informatie dus altijd terugvinden. Een aantal punten wil ik wat uitgebreider toelichten.

 

zeker wanneer je gezonder wilt eten, is deze informatie van groot belang. De ingrediënten staan er in volgorde van hoeveelheid op. Wat er het meest in zit, wordt als eerst genoemd.

Voedingswaarde:

de voedingswaarde wordt aangegeven in koolhydraten (waaronder suikers), vetten (verzadigd en onverzadigd), eiwitten, vitamines en mineralen. Per soort wordt een gehalte per 100 gram product aangegeven, maar vaak ook nog per reep/ stuk. Wanneer je dus producten wilt vergelijken let dan goed op of je dezelfde hoeveelheid vergelijkt. De informatie van de voedingswaarde kun je goed gebruiken als je bijvoorbeeld minder of geen suikers wilt eten.

Allergie-informatie:

wettelijk zijn er 14 allergenen vastgelegd. Sinds december 2014 zijn fabrikanten ook verplicht om deze allergenen extra duidelijk weer te geven. Dit is de reden dat je sommige ingrediënten vetgedrukt ziet staan of cursief, extra groot, etc. Soms staat er dat er sporen van een allergeen in het product kunnen zitten. Dan kan een fabrikant niet garanderen dat het product vrij is van allergenen. Mensen met een allergie kunnen hier “dood” ziek van worden.

E-nummers:

niet alle E-nummers zijn slecht, maar er zijn er vele die je echt beter kunt vermijden. Wil je je hierin gaan verdiepen, doe dit dan stap voor stap. Begin bijvoorbeeld eerst met het vermijden van alle smaakversterkers of chemische zoetmiddelen. Als je wilt weten wat voor E-nummers er zijn en hoe schadelijk of niet deze zijn, kun je dit tegenwoordig makkelijk vinden. Het is helaas wel een hele lijst. Een app op je telefoon of het boekje “wat zit er in uw eten?” kunnen je hier heel goed bij helpen.

Denk er altijd aan dat fabrikanten slim zijn. Zij weten ook wel dat een product met als eerst genoemd ingrediënt suiker niet heel erg aantrekkelijk is. Dit is de rede dat er vaak verschillende soorten suiker in een product zitten. Op deze manier lijkt een product gezond. Suiker staat immers niet als eerst genoemd, maar schijn bedriegt. In dat geval is het handig om de voedingswaarde tabel erbij te pakken. Kijk dan bij koolhydraten, waarvan suikers. Een gemiddeld suiker klontje is 4 gram, dus rekenen maar!